Freya - NBfl 1.8

Co člen fora a jeho vůz, to jedno téma. Pochlubte se svými "kráskami"!
Pravidla fóra
Co člen fora a jeho vůz, to jedno téma. Pochlubte se svými "kráskami"!

Freya - NBfl 1.8

Příspěvekod MacTeine » 29 pro 2015, 19:02

Na úvod si dovolím malý příběh, který můžete s čistým svědomím přeskočit:

Všechno to začalo kdysi dávno naprosto neviným dotazem mojí drahé polovičky nad Vánočním speciálem jistého motoristického pořadu, a to v rámci diskuze na téma "Jaké první motorizované přibližovadlo bych si v budoucnu pořídil".

- "A líbilo by se ti mít někdy takovýhle kabriolet?"
- "Vůbec ne, nic do toho nedáš a neodvezeš... Je to hezký, ale dál k ničemu," odpověděl jsem jako správně vychovaný řidič s docela novým řidičákem, zvlášť odkojený na modle 'kombík od koncernu f tédéíčku'

Ač jsem správné předpoklady vůbec nesplňoval, začala mi myšlenka ježdění bez střechy silně vrtat hlavou a já zkoumal, do čeho vrazím své těžce při studiu ušetřené peníze.

Protože mám velkou slabost pro věci, které jsou dobře vyrobené, malé, skládací a praktické (tou dobou jsem již dlouho vlastnil - a vlastním - skládací šlapací přibližovadlo značky Brompton), bylo mi po několika týdnech vydatného samostudia v oblasti Roadsterů poměrně jasné, že "The Answer is Always Miata", stačilo si jen obhájit sám sobě tu praktičnost :D

Díky tomuhle fóru jsem postupně během necelých dvou let zjišťoval, co to tu pravidelně sleduji, že s MX5 jde fungovat i jako jediným autem, pokud člověk chce a má tu vůli oželet některá specifika, která tahle zadokolka prostě má.

Postupně od léta 2014 jsem procházel inzeráty, jak v Německu, tak v Čechách, v podstatě jen informativně, kupovat bylo úmysl až nejdříve někdy v průběhu roku 2016. V hledáčku byly veškeré ročníky od ranných 89 až po 05, limitem byl pouze rozpočet jednoznačně vylučující NC a dál, hlavním kriteriem byl pak stav a udržovanost bez koroze ;)

Z ničeho nic jsem narazil zde na fóru na nenápadnou zmínku jednoho člena, že by svou NBfl, nedávno dotažený ťukanec z Reichu, za peněžní úplatu pustil dál. Bylo to jako ve snu, nevěřil jsem, že něco takového začnu domlouvat. Proběhla první prohlídka a projetí, které mi kompletně zamotalo hlavu. Urychleně jsem obepsal dustupné a blízké inzeráty, obhlédl co šlo, ale stejně jsem se nakonec po několika týdnech váhání a prohlížení vrátil k téhle zelené kočce.

Jo já vím, "nikdy neber tu první" se říká, jenže... No znáte to :lol: Jméno přišlo týden dva po tom, co mi parkovala u domu ;)

Tady dokumentace "ťukance" - odnesly to světla, nárazník, kapota a chladič, zbytek netknutý:

PB290049.JPG


Seznam prací mezi 128.500 km (dotaženo z D) a 132.400 km (koupě) - zkopírováno:
- vyvařené nosníky (POŘÁDNĚ!)
- rozvodový řemen, kladky IL Motorsport
- vodní pumpa + těsnění IL Motorsport
- řemen servo/altík IL Motorsport
- olej motor – Valvoline MaxLife 10W40
- olej převodovka – Valvoline Max Life MTF GL-4 75W-90
- olej diff – Valvoline DURABLEND GL-5 75W-90 1L
- olej kaplička - Valvoline Max Life MTF GL-4 75W-90
- olej servo (nějaká amérika, co mi prodali v Kelly)
- těsnění pod víkem ventilů IL Motorsport
- olejový filtr Bosch
- palivový filtr IL Motorsport
- svíčky Bosch
- baterie Varta
- chladící kapalina
- silikonové hadice StoneyRacing
- brzdové kotouče předek/zadek ATE
- brzdové desky předek/zadek EBC YellowStuff
- spojková sada Exedy
- obě manžety řadící páky IL Motorsport
- druhá lambda (za katem) IL Motorsport
- výfuk (od katu dál komplet) Bosal
- těsnění pod svody IL Motorsport
- výměna gufer na vačkách
- výměna ložiska LP kola (za jjiný méně jetý kus)
- brzdová kapalina ATE Racing Blue
- vzduchový filtr Bosch


Tak jsem si domů přivezl NBfl v barvě Emerald Mica, motorem 1.8 VVT, samosvorem, novou spojkou Exedy, destičkami yellowstuff a bez tuzing úprav (naštěstí). Byla lehce bouraná na čumák, dotažená do čech a opravená včetně vyvaření nosníků (což byl jeden z velkých argumentů při koupi). Naběháno má teď něco přes 133tis km (pravděpodobně z Německa na fakturách doložitelných).

Revírem mi budiž severozápadní část Prahy vlevo od Vltavy zvaná taktéž Dejvice. Moc rád se zapojím do programu Pražských zcuků, zatím ale vůbec nebyl čas :(

Nahrávám jedinou použitelnou fotku z telefonu v mizerné kvalitě pořízenou při malém výletě hned v den koupě. Slibuju, budu fotit víc :D

IMG_20151123_105332416_HDR_noSPZ.jpg


Na nějaké lepší fotky by potřebovala pořádně umýt, zatím však snad krom samoobslužné wapky není kde (držím se zásady, že na špínu na laku je lepší nesahat než umývat neodborně). Protože od léta probíhalo stěhování a následná rekonstrukce, což se školou a momentálně blížícím se zkouškovým není kombinace, která by nechávala úplně prostor pro dlouhé výlety.

Zatím stojí Freya venku, dokud je hezké počasí, tak ji občas vytáhnu, do marastu, soli a břečky určitě nepojede. Někdy na jaře přijde na řadu stavba garáže, tak bude mít i kde bydlet a kde se nechat opečovávat :D

Tím se dostávám k tomu, že jsem si na Vánoce udělal radost pořádnou porcí detailingové kosmetiky a vybavení, takže jakmile budou prostory, dojde k nějaké pořádné korekci a ošetření laku. V dohledné době je pouze v plánu řádná impregnace střechy.

V rámci přípravy na zimu proběhlo ošetření nejhoršího na podvozku (děkuji TomHorn za pomoc), full size plnotučné antikorozní vystříkání dutin a podvozku je naplánováno na jaro společně s vyvařením prahů, které už mají malinko chuť bublat a opravou blatníku, ve kterém nějaký **** zanechal těsně před koupí krásný důlek s odštíplým lakem :evil: :!:

Protože sehnat kvalitní lakovnu je problém, zvlášť takovou, kde člověk nenechá jmění, budu rád za tipy na šikovné a osvědčené lakýrníky, případně i klempíře (i když raději odděleně, dle mého málokdy umí dílna oboje dobře zaráz).

Co jsem pod auto lezl, tak až na zmíněné prahy mi laickému oku přijde, že na poměry mazd moc kovomorkou netrpí a rád bych ji zreznout nenechal (ano, vím, i s tím, že zatím stojí venku :( Ale lepší stát venku v klidné slepé uličce a jen odmetat sníh ze střechy než ji navíc tahat do těch solných sr*ček, ne? ).

Pak jsou další dvě drobnosti, co mne trochu trápí (počítám-li pouze věci mechanického charakteru, nikoliv kosmetického).
Jednak je to při couvání (a na nižší převodové stupně) při rychlejším vyšlápnutí spojky ozve takové výrazné bouchání, jak kdyby byl vakl v kardanu nebo tak něco. Nikdy jsem předtím zadní náhod, resp. kardan, neřídil, nejsem tedy schopen určit, zda je to něco uvolněného nebo jen vlastnost...
Druhak je to, že mi přijdou malinko ochozené synchrony na druhém a trochu i na třetím převodovém stupni, že jde trochu hůře řadit (korelaci s venkovní teplotou jsem nezaznamenal...). Už jsem na to myslím přišel, chce to trochu cvik a přesnou dráhu, aby tam stupeň padnul téměř "sám" bez výrazného chroustnutí synchronů (nikoliv zubů na převodovce). Na jiných testovacích jízdách jsem tohle tolik nevyzkoušel, nebo si pořádně nevšimnul, abych mohl určit, zda je to vlastnost nebo chyba, takže ani u tohodle nemám srovnání.

Větší plány do budoucna se budou silně odvíjet od volných financí neb uvidíme, na co vyjde vychytání těchto neduhů.
Základní myšlenou je zachovat ji ve stock verzi nebo provádět úpravy, které zachovají tu každodenní použitelnost a přívětivost, co je teď, nechystám se na žádné těžké úpavy atd.

Co by v budoucnu mohlo přibýt:
- rollbar (GB mi více méně utekl, rollbar beru jako velmi dobrý bezpečnostní prvek, ale zas ne něco "must have" bez čeho nejde ani vyjet)
- decentně lepší zvuk výfuku, realizovaný nejspíše tlumičem Cobalt. Auto jsem koupil se zánovním výfukem Bosal (teda střední díl a tlumič), což je z mého pohledu tak trochu danajský dar, nechce se mi hned dávat pryč (mám obavy, že bych ho udal až hodně pod cenou)... Uvidíme, jak to bude s životností Bosalu, třeba se nutnost výměny časem dostaví sama.
- nové tlumiče + pružiny (něco jako B6+eibach, podmínkou je zachování pohodlí, ale rád bych snížení cca 1 - 2 cm, mám ji opravdu hodně vysoko, testem buďiž vjezd braknou k Tomovi (TomHorn) ke garáži :lol: )
- možná nové siláče, případně až komplet repas podvozku
- možná časem (pár let) nová plátěná střecha, podle toho, v jakém stavu se ukáže na jaře nynější vinylová. Zatím je pěkná téměř bez prasklinek, jenom lemy, ale jsem prostě k té patnáctileté gumě trochu skeptický... ;)


P.S.: Jo a pořád mi nutně chybí znáček Mazdy na kapotě !! :lol: Kdyby se někomu z NBfl válel doma, budu strašně vděčný!
Naposledy upravil MacTeine dne 10 bře 2016, 23:03, celkově upraveno 9
Uživatelský avatar
MacTeine
 
Příspěvky: 347
Registrován: 30 bře 2014, 19:37
Bydliště: Praha

Re: Freya - NBfl 1.8VVT

Příspěvekod TeeJay » 29 pro 2015, 19:20

Gratulace, dělal jsem si na ni zálusk tak dlouho, až jsem si koupil jinou, kde mě všechno, čím si tahle kráska už prošla, už potkalo nebo teprve čeká - snad až na ten ťuklej předek :)

K dotazům:
Couvám minimálně při každém návratu domů a většinou při každém parkování a nikdy jsem si žádného bouchání nevšiml.
Jednička, dvojka a trojka mi jdou taky hůř. Hlavní první ranní studený rozjezd tam dvojku dávám velmi těžko, ale když je auto (olej v převodovce?) zahřáté, nemám nejmenší problém v žádném převodovém stupni. U sebe jsem to ale přisuzoval staré jeté spojce (nová je objednaná)... je ale možný, že to je částečně i těmi synchrony, mám najeto už 213k km.

Emblem Mazdy koupíš na eBay :)

Tak ať tě baví a dobře slouží ;)
Uživatelský avatar
TeeJay
 
Příspěvky: 1225
Obrázky: 0
Registrován: 17 dub 2015, 23:44
Bydliště: Hradec Králové

Re: Freya - NBfl 1.8VVT

Příspěvekod MacTeine » 29 pro 2015, 19:48

Tím znáčkem z e-bay si nejsem jist, protože NBfl má trochu jiný rozměr direk, než předchozí ročníky, takže raději ověřený znáček sundaný z NBflka ;) Ale kdybys nějaký objevil, co "zaručeně" bude pasovat a nedám za to litr i s poštovným, budu rád :D

To bouchání od někde odspodu podvozku mi přišlo právě dost divné, ale je to zejména na zpátečku (taky mi každá jízda začíná rozjížděním a couváním). Už mi to téměř nebouchá, což přisuzuji, že jsem si už zvykl na novou spojku a popojíždění je plynulé. Když jsem ale necitlivý, tak to zabouchá. Můžu zkusit vypozorovat přesně příčinu. Trochu se bojím, co to může být. Když jsem pod autem ležel, nic uvolněné (tahal jsem trochu za kardan) nebo nějak špatně se mi nezdálo...

To samé k té převodovce, taky jsem už se asi naučil správné dráhy a tolik to neklade odpor, jistého zlepšení si lze během zahřátí všimnout, ale pořád bych to sametovým chodem nenazval. Možná je to moje nešikovnost. Rozhodně řazení 2ky a 3ky vžaduje o něco více úsilí, než ostatních převodových stupňů.

Určitě se s tím dá v klidu žít, jen nechci, aby obě vady přerostly v nějaký zbytečný problém, který šlo podchytit v počátku.
Uživatelský avatar
MacTeine
 
Příspěvky: 347
Registrován: 30 bře 2014, 19:37
Bydliště: Praha

Re: Freya - NBfl 1.8VVT

Příspěvekod dave27 » 29 pro 2015, 20:19

Gratuluju ke koupi, a hlavně gratuluju k vyléčení tý hnusný nemoci- modla= 'kombík od koncernu f tédéíčku' :lol:
Ex. MG-F 1998
Ex. Toyota MR2 1992
Mazda MX-5 Nb 1.6 2002---> NA 1.8 1996
Uživatelský avatar
dave27
 
Příspěvky: 267
Registrován: 02 lis 2013, 19:16
Bydliště: České Budějovice

Re: Freya - NBfl 1.8

Příspěvekod MacTeine » 29 pro 2015, 21:20

dave: Díky :D Bylo celkem snadné, vždycky jsem měl sklony k petrolheadství, hůř se to vysvětlovalo ostatním :lol:
Uživatelský avatar
MacTeine
 
Příspěvky: 347
Registrován: 30 bře 2014, 19:37
Bydliště: Praha

Re: Freya - NBfl 1.8

Příspěvekod MacTeine » 29 led 2016, 23:16

Tak po měsíci menší update:

Těsně před koncem roku se povedlo vypůjčit si na pár týdnů garáž (tedy do tohoto víkendu), sice strašně přervanou vším možným, ale když to bylo za úsměv... :) Takže novoroční nadílku sněhu a poslední mrazy se sněhem se povedlo krásně přečkat v suchu! 8-)

Všechny fotky omluvte, foceno za špatného světla bramborou, ehm teda telefonem :D

První přišla na řadu impregnace střechy, zatím finální vrstva je od ValetPro Classic Protectant, výsledek supr, ale je spíš do interieru, takže možná sleze rychleji, budu informovat ;) Těším se, až vyzkouším od nich Black to the Future (zatím čekám na balíček), měl by být na střechu mnohem vhodnější ;)
IMG_20160107_164126504.jpg
Výsledek, bohužel fotku 50:50 jsem neudělal.

Taky mohlo proběhnout malé základní umytí a rychlá příprava laku pod Dodo Purple Haze vosk. Lak tedy nějakou ochranu na sobě má, korekce laku počká na jaro na lepší prostory, teď jsem měl kolem celého auta max 40 cm.

No a jak možná tušíte, nešlo odolat té ceně, co nedávno Moss vyvěsil :lol:

IMG_20160129_163425280.jpg
Výsledek


IMG_20160129_163603684.jpg


Ve výsledku práce v jednom člověku na 45 minut, krásně všechno sedlo :) Ještě je v plánu trochu pomoct těm gumovým siláčům na výfuku utažením zip páskama, přijde mi, že ač je Cobalt lehčí, chtělo by ho to o půl cm přitáhnout, aby si líp sednul... Máte to takhle někdo stáhnuté? ;)

Ještě se stihlo nahodit LED osvětlení RZ na kufru.
IMG_20160129_164926009.jpg
Porovnání svítivosti (LED vpravo)


Ač je pokles svítivosti jasný, během cca 30 vteřin, co světýlka běžela pro fotku, se původní žárovička zahřála tak, že jsem ji pomalu neudržel v ruce. Vůbec se nedivím, že to tam tak pěkně rezne, zvlášť, když víko kufru se orosí mnohem dřív, než okolní blatníky...

Nakonec po očistě vysavačem došlo i na kapsu do kufru (děkuji Ma-Fi). Už byla tma a jak jsem na to neviděl, vázal jsem to asi na pětkrát :lol:
IMG_20160129_173548570.jpg
Kapsa do kufru (lepší foto se nepovedlo :? )


Zítra nebo v neděli je ještě v plánu vyměnit stěrače a od těch původních strojně vyleštit CarPro Ceriglass drobné škrábance, pak sklo hloubkově vyčistit a nakonec tam dát sealant od Dodo Juice ;) (vlastně tekuté stěrače)


P.S.: Jo a když si ještě ověřím, že výfuk Cobalt na nové STK zkousnou, asi bych měl na prodej zánovní koncák Bosal ;)
Máte s Cobaltem na STK někdo zkušenost?
Naposledy upravil MacTeine dne 02 úno 2016, 23:22, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
MacTeine
 
Příspěvky: 347
Registrován: 30 bře 2014, 19:37
Bydliště: Praha

Re: Freya - NBfl 1.8

Příspěvekod Dejvid » 30 led 2016, 00:02

jojo, na STK s Cobaltem jsem taky zvědavej, bohužel žádnej atest jsem na něm nenašel, tak se uvidí no. Čeká mě to v červnu :D Jinak máš kliku, že ti šel rozebrat spoj, u mě trvala výměna přes 2 hodiny a byli jsme na to dva.. :D
Dejvid
 
Příspěvky: 241
Registrován: 09 lis 2014, 15:29
Bydliště: Jičín

Re: Freya - NBfl 1.8

Příspěvekod TeeJay » 30 led 2016, 01:41

Co se těch gumovejch srandiček, na kterých výfuk visí, týká, rozhodně bych to nepřitahoval nahoru. Řada lidí naopak řešila přesně opačnej problém, výfuk byl moc blízko a bouchal o heatshield nad výfukem nebo o nárazník, takže naopak bylo třeba delších věšáků ( :lol: ) to předpokládám nechceš, takže bych to nechal být. "If it ain't broke, don't fix it" :)
A pokud ti to nedá, tak jen kup za pár desetikorun nový, budou tvrdší, takže je výfuk vůbec nebude stahovat dolů a budou o trochu výš.

Jaké ledky přesně jsi kupoval? :) tenhle nápad se mi líbí, ani ne kvůli rzi, ale protože se mi to žlutý světlo nelíbí, takže bych radši koupil ledku s chladnějším odstínem. Asi jde jen o patici a výkon, že...

A na Cobalt jsem sám zvědavej. Furt mi ještě za barákem prší a sněží do starého origo výfuku, ale ten je fakt tak akorát na vyhození... :D
Uživatelský avatar
TeeJay
 
Příspěvky: 1225
Obrázky: 0
Registrován: 17 dub 2015, 23:44
Bydliště: Hradec Králové

Re: Freya - NBfl 1.8

Příspěvekod MacTeine » 30 led 2016, 02:16

Obecně tyhle aftermarket gumový srandy na výfuk vydrží 1/10 toho, co originály (většinou), takže jsem těm originálům chtěl pomoct :D Jako místa k heatshieldu mi přišlo dost, ale drobné utáhnutí by s tím pohlo spíš do boku, což jsem měl na mysli.
Je pravda, že krávě se taky houpe vocas a neupadne, výfuk na tom bude podobně :lol:

Na LED žárovičky jsem dostal tip od voitech. Normálně hledej T10 "LED", najdeš spoustu.
Já vsadil na levnou (=málosvítivou) variantu bez homologace (a bez poštovnýho...) https://www.alza.cz/compass-zarovka-1le ... 863756.htm
Jako svítí to málo, ale dle mého názoru dostatečně, subjektivně je SPZ k přečtení dost podobně. Řekl bych hlavně kvůli tomu, že když je SPZ čistá, tak odráží jako kráva že to ani nešlo kloudně telefonem vyfotit :evil:
Samozřejmě otázkou, co na to případně řeknou naši pomáhači a chrániči, ale jestli někdo může mít denní svícení zbastlený LED lampičkama, tak tohle snad nebude problém 8-)

Já třeba osobně tam rez nemám žádnou, ale když jsem vyzkoušel, jak moc původní topí, fakt jsem byl překvapenej. :o Neni to před rzí víka samospásné, to ne, ale věřím, že to pomůže ;)
Uživatelský avatar
MacTeine
 
Příspěvky: 347
Registrován: 30 bře 2014, 19:37
Bydliště: Praha

Re: Freya - NBfl 1.8

Příspěvekod TeeJay » 30 led 2016, 03:31

Velká část aftermarket gumovejch srand je ve skutečnosti z polyuretanu, hádám, že je tvrdší než ta žvejkačka, na který to visí z výroby :D

Homologaci u žárovičky nehledám (existuje to vůbec? :D) a ani nečekám, že bude chránit před korozí, to může být maximálně příjemný bonus... a pokud jde o teplo, jasně, LEDky jsou úspornější, ale ne že by nehřály, mám Fenix LD41 svítilnu s 680 ANSI lumeny svítivosti a LEDka co to pohání (Cree XM-L U2) vyžaduje pasivní chlazení (stačí hliníkové tělo svítilny), přestože je na pomyslné špici efektivity dnešních LEDek.
Každopádně příkon 0.29W se mi zdá jako dost málo, asi sáhnu po něčem o watt silnějším, až se do toho dám :) jen teda ne v Alze.

Jinak jsi mi potvrdil, že je to stejná patice jako mají W5W žárovky bočních blinkrů, tak to je super, výběr široký :)
Uživatelský avatar
TeeJay
 
Příspěvky: 1225
Obrázky: 0
Registrován: 17 dub 2015, 23:44
Bydliště: Hradec Králové

Další

Zpět na Krásky členů fora

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků